Gaaf voor de Start

Gaaf voor de Start - Programma voor het versoepelen van de overgang van PO naar VO voor hoogbegaafde leerlingen.

Informatie voor ouders


Gaaf voor de Start is bedoeld voor hoogbegaafde leerlingen die geplaatst zijn op een van de deelnemende scholen.


Gaaf voor de Start is een project voor hoogbegaafde leerlingen, voor wie het nodig is om:

• de overgang te verkleinen;

• ondersteuning en ontwikkeling van vaardigheden te bieden, die nodig zijn in het VO;

• te excelleren en verveling tegen te gaan (‘klaar met de lesstof’);

• contact met peers te hebben voor de start op het VO.



Wij stellen geen intelligentieonderzoek verplicht, aanwezige kenmerken en sterke vermoedens door ouders en leerkracht zijn voor ons voldoende. Ook leerlingen die versneld zijn in het basisonderwijs en (extreem) jong naar het voortgezet onderwijs gaan, vallen in onze doelgroep. 


Wij bieden hoogbegaafde leerlingen uit groep 8, die zich hebben aangemeld voor onze scholen, tussen de mei- en zomervakantie een programma aan, waarbij zij een dagdeel per week lessen volgen op de middelbare school waar zij zijn toegelaten. 

Deze lessen worden op de ‘middelbare-school-manier’ aangeboden: volgens een rooster hebben de leerlingen voor elk vak een andere docent in een ander lokaal en er wordt huiswerk opgegeven. Tijdens deze lessen werken de leerlingen aan de lesinhoud en aan de ontwikkeling van vaardigheden, die zij nodig hebben om een goede start te maken op de middelbare school. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan studievaardigheden, samenwerkingsvaardigen, onderzoeksvaardigheden en creatief denken. Metacognitie en growth mindset lopen als een rode draad door de lessen heen.

In de lessen proberen we zoveel mogelijk te werken vanuit het thema ’Wereld in verandering’.


Tijdens deze lessen worden de leerlingen geobserveerd door de begeleider, die bij alle lessen aanwezig is.


Tijdens de lesperiode zijn er gesprekken met de leerling, ouders en leerkracht. Vanuit deze driehoek worden de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en de sterke en zwakkere punten van de leerling in kaart gebracht en verwerkt in een overdracht voor de mentoren. 


Halverwege de lesweken krijgt u een update van wat we doen en leren tijdens de lessen en hoe het gaat. 


U bent van harte uitgenodigd de laatste lesdag voor een gezamenlijke afsluiting op de laatste lesmiddag, waarin we terugkijken op de lessen, vaardigheden en het thema.


Na de start in de brugklas worden groepslessen aangeboden die vooral gericht zijn op psycho-educatie en studievaardigheden.

Onder dubbelbijzondere leerlingen verstaan we leerlingen met enerzijds zeer hoge intellectuele capaciteiten en/of hoge leerresultaten en anderzijds een (of meerdere) leer- of ontwikkelingsproblemen, zoals ASS, ADHD, dyslexie.


Voor dubbelbijzondere leerlingen breiden we de overdracht uit: bij het gesprek met ouders sluit een Begeleider Passend Onderwijs aan, waarmee we de sterktes en zwaktes van hoogbegaafdheid en de diagnose bekijken en onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in een OPP verwoorden. Dit OPP is positief en praktisch van aard, en kan ingezet en aangepast worden wanneer dit nodig is. Op deze manier zijn de lijntjes met de zorgstructuur binnen de school al vooraf duidelijk en bekend en kunnen we snel schakelen als dit nodig en/of wenselijk is.

Ook is er de mogelijkheid om hulp van een externe expert in te schakelen om de expertise binnen de VO-school te vergroten en deze leerlingen beter te (leren) begeleiden. 


Als de leerling is ingeschreven op een van de deelnemende scholen en u heeft samen met de leerling en basisschool besloten tot deelname aan Gaaf voor de Start, dan vult de basisschool het selectieformulier in - dit kunt u als ouder dus niet doen. 


Op onze scholen hebben wij plaats voor een groep van 20 leerlingen. Bij overinschrijving selecteert de VO-school de deelnemende leerlingen.


Na inschrijving nemen wij contact op met u en basisschool over de deelname. 


Voorafgaand aan het nieuwe schooljaar is er een terugkombijeenkomst voor alle deelnemers van Gaaf voor de Start. 


Na de start in de brugklas worden groepslessen aangeboden die vooral gericht zijn op psycho-educatie en studievaardigheden.


Ouderbijeenkomsten



  • Alkwin Kollege 14 mei 17:00-18:00
  • Keizer Karel College 14 mei 17:00-18:00
  • Amstelveen College 13 juli 19:00-20:00


De ouderbijeenkomsten van de andere scholen publiceren wij zodra de data bekend zijn.


Voor deze informatiebijeenkomsten worden de ouders

van de deelnemende leerlingen op de school van inschrijving uitgenodigd. Aanmelding is hiervoor verplicht. 


Op deze ouderbijeenkomst informeren wij u over het programma, lichten we toe aan

welke vaardigheden we gaan werken en hoe we dat zullen doen. Vanzelfsprekend is er gelegenheid

tot het stellen van vragen en kunt u met andere ouders in gesprek. 


Share by: