Gaaf voor de Start

Gaaf voor de Start - Programma voor het versoepelen van de overgang van PO naar VO voor hoogbegaafde leerlingen.

Begeleider: Linda van Maaren

Ik ben Linda en werk al vanaf 2004 met veel plezier en enthousiasme op het Alkwin Kollege. Ik werk als docent Klassieke Talen, mentor van 2VWO, WON-coördinator, begeleider van leerlingen op het gebied van executieve vaardigheden en ik werk sinds 2019 met hoogbegaafde leerlingen. 

In mijn mentoraat en als talentbegeleider kwam ik regelmatig in aanraking met leerlingen die een klas hadden overgeslagen en/of moeite hadden om te voldoen aan de verwachtingen die de middelbare school aan hen stelt. Dat wakkerde mijn interesse aan: hoe kan het dat leerlingen die fluitend de basisschoolperiode doorlopen, zo struikelen op de middelbare school? Hoe kan ik hen helpen?

Voor mijn opleiding tot talentbegeleider maakte ik een probleemgestuurde opdracht om een knelpunt op het gebied van hoogbegaafdheid te verhelpen/verbeteren: toen was 1 en 1 al snel 2 en ontstond het idee voor een overbruggingsperiode tussen de basisschool en het Alkwin. 

In oktober 2021 kwam ik in contact met Lindy en mochten wij samen een pilot opzetten: Gaaf voor de Start. Ik ervaar de samenwerking als heel plezierig en ben trots dat Gaaf voor de Start zo goed ontvangen wordt. 


De lesmiddag starten om 13:10 en eindigen om 16:15


De lesdagen voor 2024 zijn:


- donderdag 16 mei

- donderdag 23 mei

- maandag 27 mei

- maandag 3 juni

- maandag 10 juni

- donderdag 20 juni

- donderdag 27 juni

- maandag 1 juli afsluiting, deels met ouders

Begeleider: Lindy Jansen

Ik ben Lindy en werk vanaf 2019 op het Keizer Karel College in Amstelveen als coördinator hoogbegaafdheid. Het Keizer Karel College is sinds 2019 aspirant-lid van de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen. Een landelijk netwerk van scholen dat zich samen inzet voor een passend onderwijsaanbod en begeleiding voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. 


Sinds 2013 werk ik met/voor hoogbegaafde leerlingen. Dat kwam in eerste instantie door de hoogbegaafdheid van mijn twee kinderen. Na mijn opleiding tot talentbegeleider gaf ik, met mijn achtergrond als grafisch vormgever, les in creatief denken aan hoogbegaafde kinderen in groep 3 t/m 8. 


Gezien, gehoord en begrepen worden. Dat is belangrijk voor alle leerlingen, maar wordt door hoogbegaafde leerlingen niet altijd ervaren. Ik begeleid leerlingen individueel of in een groep en zoek met hen naar uitdaging of oplossingen. 


Toen Linda en ik met elkaar in contact werden gebracht, was dat geweldig leuk. Het afgelopen jaar hebben we een mooi programma neergezet en uitgevoerd, samen met betrokken docenten op onze scholen. De enthousiaste en dankbare reacties van de deelnemende leerlingen en hun ouders maken het voor mij de moeite waard.


De lesmidddagen voor 2024 zijn:


- donderdag 16 mei

- donderdag 23 mei

- maandag 27 mei

- maandag 3 juni

- maandag 10 juni

- donderdag 20 juni

- donderdag 27 juni

- maandag 1 juli afsluiting, deels met ouders

Begeleider: Annemarie van Leeuwen

Ik ben Annemarie en werk vanaf 2018 bij Herbert Vissers eXplore (onderdeel van het HVC) in Nieuw-Vennep, als coach, decaan en coördinator hoogbegaafdheid. In december 2022 heb ik de RITHA/ECHA opleiding afgerond.

Het motto van HVX is ‘jij begint’. Jij kiest wat je wilt ontdekken en leren, elke periode opnieuw. Wij maken projecten en ‘quests’ die uitdagend zijn om te doen en waar je zelf een eerste begin mee kunt maken. Je kunt zodoende veel zelfstandig doen, je hoeft niet steeds eerst te wachten op uitleg. Natuurlijk helpen onze coaches je graag verder op weg.

Jij bepaalt je eigen rooster. De dag begint altijd om 9 uur met een incheck in je coachgroep, we plannen wiskunde voor je in en een gymles. Verder kies jij naar welke lessen je gaat. Dat hangt uiteraard samen met wat je allemaal hebt uitgekozen om te leren. Je kiest deze lessen wekelijks, ongeveer vier per dag. Bij HVX ben je meestal tot 15 uur op school.

Elke leerling heeft bij HVX een eigen coach die je wekelijks spreekt. Hiermee kijk je naar je planning en hoe je het hebt aangepakt. De coach stelt je hier vragen over en je maakt samen afspraken over waar je vooral mee door moet gaan en wat je anders gaat doen. En dat kun je vervolgens ook direct uitvoeren.

De opzet van HVX past heel goed bij leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Binnen HVX hebben we dan ook een flinke groep en daar de nodige deskundigheid voor in het team. We weten hoe lastig het kan zijn om een plek te vinden waar je begrepen wordt en waar je tot bloei komt. Elke situatie is uniek. We verkennen met elkaar wat er nodig is en wat wij kunnen bieden.

Naast de goed passende vorm die HVX al biedt zijn er speciaal gericht op de leerlingen met kenmerken van HB ook nog TopDown BloX en eXplore sessies waarbij de buitenwereld naar binnenkomt (of wij naar buiten gaan). Ook krijgen we een eigen prikkelarme ruimte om te leren en een time-out te nemen als dat nodig is. Verder onderzoeken we een verdere flexibilisering van onderwijstijd en afsluiting (examen certificaten).


De lesdagen en -tijden voor 2024 zijn nog niet bekend.

Begeleider: Alex Schooneman

Ik ben Alex en ik werk sinds 2007 op het Hermann Wesselink College. Ik geef mijn moedertaal Duits,

het taaldiploma DSD1 en DSD2, ben coach voor hoogbegaafde leerlingen en HB-coördinator.

In 2017 heb ik bij Exentra in Antwerpen mijn eerste opleiding als begeleider hoogbegaafde

leerlingen gedaan en daar mijn passie voor hoogbegaafdheid ontdekt. Vervolgens ben ik als HB-

coach op school begonnen. Om mij vakinhoudelijk meer te bekwamen heb ik in 2022 mijn RITHA-

specialist Diploma aan de Radboud Universiteit behaald.

Het Hermann Wesselink College heeft dit schooljaar een meerjarig opleidingstraject tot Exentra-

school afgerond en is bezig een traject voor HB-leerlingen op te zetten. Gaaf voor de Start is hierbij

een mooi begin.

Ik werk graag met de verschillende jaarlagen bij ons op school en vind het fascinerend te zien hoe

leerlingen zich ontwikkelen. Het is belangrijk dat hoogbegaafde leerlingen zich gezien en begrepen

voelen en dat ze goed begeleid en ook uitgedaagd worden om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Naast mijn werk op school ben ik bezig met een Master Klinische Psychologie op de OU.


De lesdagen en -tijden voor 2024 zijn nog niet bekend.


Alex is bereikbaar via scm@hethwc.nl 


Begeleiders: Anna Noens-den Enting, Sabrina Lommerse-Vas en Olav Schmutzer

Op het Amstelveen College bieden we graag onderwijs aan voor excellente en breed getalenteerde leerlingen die graag worden uitgedaagd. Op school hebben we een team van docenten dat zich speciaal richt op deze doelgroep. Wij maken onderdeel uit van dit team dat jarenlange ervaring heeft met het begeleiden van deze leerlingen.

Anna is vijftien jaar Europees Specialist Hoogbegaafdheid (ECHA) en Olav gaat het vervolg op deze opleiding (RITHA) doen. Sabrina heeft een master Special Educational Needs (SEN).

Vanuit onze verschillende perspectieven bieden wij leerlingen graag een passende plek met bijbehorende ondersteuning bij ons op school. Dat is waarom wij zo graag meedoen aan het initiatief ‘Gaaf voor de start’ om onze toekomstige leerlingen optimaal te kunnen voorbereiden op hun nieuwe school en daarbij hun ontwikkelingbehoeften in kaart te brengen.


De lesdagen zijn:

  • 16 mei
  • 23 mei
  • 30 mei
  • 13 juni
  • 20 juni (Let op: de leerlingen gaan op excursie en vertrekken om 11.30 uur)
  • 27 juni

De lestijden zijn van 13.40 tot 16.35. Er worden 3 lessen per lesmiddag gegeven.

Begeleider: Jurgen van den Hout

Ik ben Jurgen van den Hout en werk sinds twee jaar op het Kaj Munk College als docent Culturele Kunstzinnige Vorming en Cultuurcoördinator. Op mijn vorige school was ik enthousiast geworden door een training over hoogbegaafdheid en recent heb ik een cursus afgerond van het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid. 


Wat we op school belangrijk vinden, hebben we samengevat in de zin: “Mensen aan het stuur van hun ontwikkeling”. Dit jaar doen we als school voor het eerste mee met het project Gaaf voor de start en dat past hier heel goed bij: We gaan met de leerlingen kijken, leren en begrijpen hoe je het beste kan leren. Jij als leerling leert daarvan, maar wij als docenten leren van deze bijeenkomsten net zoveel. 


Onze bijeenkomsten vinden plaats op dinsdagmiddagen. Exacte data en tijden volgen.

Item koppelen

Meer informatie volgt zo spoedig mogelijk


Item koppelen


Share by: