• Donderdag 16 mei

    Vandaag was de eerste dag!

    Na veel informatie over Gaaf voor de Start en het uitdelen van de mappen gingen we in twee groepen lessen Engels en wiskunde volgen.


    Les Introductie Gaaf voor de Start

    Lees de welkomsbrief in je map nog eens goed door en bekijk het lesrooster.

    Presentatie introductie

    Lesrooster


    Les Engels

    Today we started out with discussing the Cambridge program at KKC, and then we quickly moved on to our main subject; Shakespeare! We made a wordweb about everything we knew about him, had a look at the timeline and of course watched the summary of Hamlet.

    Shakespeare was a gamechanger for English literature; he wrote in iambic pentameter: the rhythm that sounds like a heartbeat!

    You discussed why Shakespeare is still relevant, we had a look at Shakespearian words we still use today and then started on our homework, which is all about writing schemes!


    Presentation:

    Shakespeare


    Homework:

    Rhyme schemes 1

    Rhyme schemes 2


    Les Wiskunde

    Een les over meetkunde, geometrische vormen en leren werken met de passer.

  • Donderdag 23 mei

    Vandaag de tweede lesdag!

    We zijn gestart met een korte introductie over leergewoontes. Waarom kun je het ene beter onthouden dan het andere?


    Les Natuurkunde

    Hoorcollege: Een inleiding over Natuurkunde op de middelbare school en kwantummechanica.

    Presentatie

    Geen huiswerk


    Les Talen

    Een les over de oorsprong van talen en de taalfamilies. Welke verschillen zijn er tussen talen? Zou het handig zijn om één Europese taal te hebben? 

    Nederlandse woorden zijn gemakkelijk te herkennen in het Duits als je iets over klankverschuivingen weet.


    Presentatie

    Uitgedeelde mesmaterialen map

    Huiswerk (voor 10 juni): bekijk uitgedeelde materiaal en leer de woordenlijst. 


    Les Wiskunde

    Vervolgles over meetkunde, geometrische vormen en leren werken met de passer.

  • Maandag 27 mei

    Vandaag de derde lesdag!

    In de introductie gingen we verder met leergewoontes en neuroplasticiteit. 

    Volgende week gaan we door naar denkpatronen en creatief denken. 


    Huiswerk maandag 3 juni:

    - Mag je zelf kiezen bij wie je in de groep zou willen. Denk daar over na.

    - Moet je je sportkleding/-schoenen meenemen voor sport in de gymzaal.


    Les Veranderkunde

    In deze les keken we naar gedrag en de keuze die je hebt om dat gedrag te veranderen.

    Je hebt een zelfbeeld (een veronderstelling, overtuiging, gedachte van wie je zelf bent) en een mensbeeld (een veronderstelling over wat mensen willen, kunnen en hoe ze zich gedragen).


    Document mensbeeld

    Huiswerk: 

    -Bepaal welk gedrag je wilt veranderen in je omgeving

    -Kies een benadering, gebaseerd op een van de drie mensbeelden (zie het document).

    -Maak een plan voor hoe je die benadering kunt gebruiken, om het gekozen gedrag in jeomgeving te veranderen.


    Les Creatief schrijven

    Presentatie

    Geen huiswerk


    Les Engels

    Presentatie

    Werkblad: Couplets

    Werkblad: Biographical poem

    Werkblad: Acrostic poem


    During the final lesson, we've discussed the jump from Shakespeare to modern day poetry. I've showed several examples and then you all got to work on your various poems. A lot of you read your poems out loud, and all of you tried your hand at it!


    Geen huiswerk



  • Maandag 3 juni

    Lesdag 4 alweer!

    In de introductie bespraken we denkpatronen. en bekeken we een video over Backwards Brain Bicycle. Je kunt hier de video terugkijken. Uitdaging voor jou: welk denkpatroon ga jij 'afleren' en vervangen door een ander patroon?


    Denk eraan dat we volgende week (10 juni) de tweede les Talen hebben en je daar huiswerk voor had gekregen. (Zie 23 mei)


    Les Sport

    Sporten in de gymzaal: We deden boter, kaas en eieren. Daarna de keuze uit badminton, tafeltennis of hockey.

    Huiswerk:

    gymspullen mee op 20 juni


    Les Veranderkunde

    We gingen verder met het plan op basis van een mensbeeld (zie vorige les, 27 mei). 

    Huiswerk:

    Voer je plan uit. Volgende les bespreken we hoe het is gegaan. Wat ging er goed en wat is er mislukt?


    Les Creatief schrijven

    Het schrijven van een interactief verhaal.

    Presentatie

    Leeg werkblad interactief verhaal

    Huiswerk: Schrijf met behulp van je werkblad uit de les je eigen interactieve verhaal. Zie de presentatie voor uitleg.

    Inleveren bij mevrouw Lepoutre via de mail voor 21 juni: lep@keizerkarelcollege.nl


  • Maandag 10 juni

    Lesdag 5!

    In de introductie hebben we gesproken over de indeling van de klassen: Wanneer je voor technasium hebt gekozen, kun je tot en met 20 juni een mail sturen naar Lindy (jay@keizerkarelcollege.nl) als je bij iemand van Gaaf voor de Start in de klas wilt. Als je bij de aanmelding bij het KKC dat ook hebt gedaan, geef dan een volgorde aan bij wie je het liefst zou willen. We proberen bij de indeling van de klassen dan rekening te houden met je voorkeur.

    We hebben ook een stukje creatief denken gedaan.


    Les Scheikunde

    Door middel van een quiz leerden we meer over het stikstofprobleem, stikstofoxide en ammoniak.

    Presentatie

    Huiswerk:

    Volgende week


    Les Veranderkunde

    We gingen verder met het plan op basis van een mensbeeld en bespraken de uitvoering van de plannen. 

    Geen huiswerk


    Les Talen

    Het schrijven van een interactief verhaal.

    Presentatie

    Leeg werkblad interactief verhaal

    Huiswerk: Schrijf met behulp van je werkblad uit de les je eigen interactieve verhaal. Zie de presentatie voor uitleg.

    Inleveren bij mevrouw Lepoutre via de mail voor 21 juni: lep@keizerkarelcollege.nl


  • Donderdag 20 juni

    Denk aan je sportkleding!

  • Donderdag 27 juni


  • Maandag 1 juli

    De laatste dag! 


    Meer informatie volgt.