-
8 mei
Verslagje van vandaag:
We hebben de plattegrondopdracht gemaakt, deze zit in je map en helpt je enorm bij het vinden van je weg door het Alkwin.
We hebben ook de talentenopdrachten gemaakt, die vind je in je map.
Daarna deden we de talententest met de opdracht uit je map. De stellingen die ik in de les heb voorgelezen, vind je hier. Het scoreformulier vind je in je map.
In je map zit ook een leeg, wit A3-vel (achter de tab 'Dat is gaaf' voor de keuze-opdracht)
Optie 1: Je maakt een plaat van je talenten. Je zet je naam in het midden en noteert daaromheen jouw talenten (die je dus met een 5 hebt gescoord) mét voorbeelden van die talenten bij jou. Ik ben bijvoorbeeld een bezige bij, en dat kun je merken aan mij doordat ik vaak twee dingen tegelijk doe: bij het tv kijken ben ik ook aan het haken bijvoorbeeld.
Optie 2: Een totempaal: Je maakt een totempaal van jouw talenten, met ook hier voorbeelden bij.
Ook talenten die niet in deze test voorkomen, maar die je wel hebt, mag je natuurlijk aanvullen.
Je mag de plaatjes uit je map hiervoor gebruiken, maar ook zelf heel creatief zijn.
Huiswerk voor 12 juni:
Je interviewt je ouders over jouw talenten en vult de plaat/totempaal aan.
Je beantwoordt de volgende vragen:
- Wat heeft je verrast in de antwoorden van je ouders?
- Waar ben je blij mee als je naar jouw plaat/totempaal kijkt?
Latijn
We hebben wat nader kennis gemaakt door elkaar te vragen naar de oorsprong van elkaars naam en wat we dachten te gaan leren bij Latijn.
In de les hebben we opdracht 1, 2 en 3 gemaakt op p. 7 en nagekeken.
Het huiswerk voor de volgende les op maandag 12 mei is het maken van opdracht 9 op p. 10 én het leren van de woordjes op p. 10 van Latijn naar het Nederlands.
Dit zijn de materialen, die je maandag op papier van me krijgt als je afwezig was.
-
12 mei
Latijn huiswerk:
- Lesmateriaal
- Maken opdracht 9 op p. 10
- Leren woordjes op p. 10 van Latijn naar het Nederlands
Verslagje van vandaag:
We begonnen de dag met Nederlands, en in het bijzonder debatteren. Dit is de presentatie. We hebben het gehad over jullie verwachtingen van het vak en over spreekvaardigheid: waarom is dat belangrijk? In groepjes hebben jullie een woordentrein gedaan: een spreker moest een minuut vertellen over een opgegeven woord, en na het rinkelen van de debatbel was nummer 2 aan de beurt met een nieuw woord, maar het verhaal moest wel aansluiten op de vorige spreker.
Daarna hebben jullie een object/voorwerp/ding in de school uitgezocht en daar maak je een verkooppraatje bij: waarom is deze ... (bijv. stoel, lamp, raam) zo goed en waarom moet iemand die hebben? Hierin verwerk je je eigen mening en onderbouw je die met argumenten.
Dit verkooppraatje is huiswerk voor 19 juni.
Daarna verhuisden we naar Banaan I voor de tweede les Latijn. De les begon met een overhoring over 15 Latijnse woorden. Bij sommigen was het leren erg goed gelukt, bij anderen wat minder. Na de overhoring hebben we besproken hoe jullie geleerd hebben: hoeveel leermomenten en welke strategieën heb je gebruikt? Wat hou je voor de volgende keer zo en wat wil je veranderen?
Het huiswerk voor 19 juni is:
- maken opdracht 8 op pagina 15
- leren woorden les 1 EN 2 van Latijn naar het Nederlands.
Daarna hadden we Engels. Na een introductie in het Engels door Maxime hebben jullie elk geïnterviewd in het Engels. We hebben gesrpoken over talen die veranderen: het Nederlands van 500 jaar geleden is heel anders dan het Nederlands voor nu, en dat geldt uiteraard ook voor het Engels. We hebben gesproken over Engels als gemeenschappelijke taal en wat daar handig aan is.
We hebben opdracht A en B gemaakt van deze stencils 1, 2 en 3
Huiswerk voor 26 mei:
- Leren woorden van opdracht C en daar een zin mee maken en een tekening bij maken.
-
22 mei
Vandaag begonnen we met WON. We hebben de onderzoekscyclus doorgenomen en een filmpje gekeken over de onderzoeksvraag. Daarna hebben we dit toegepast op een aflevering van Proefkonijnen en ontdekt hoe moeilijk het maken van een goede onderzoeksvraag eigenlijk is!
Het huiswerk voor 6 juni is ook te vinden in de presentatie en het werkblad.
- Bedenk 3 onderzoeksvragen over 'keukenrol'
- Omcirkel jouw top 3 kwaliteiten.
Dit is de presentatie (t/m dia 14 is voor deze les), waarin je ook de filmpjes vindt, dus kijk die vooral terug. Dit is het werkblad.
Bij Grieks hebben jullie zelf met behulp van opdracht 1 de hoofdletters van het Griekse alfabet ontdekt.
Dit is het lesmateriaal en hiervoor heb je deze presentatie nodig.
Het huiswerk voor 6 juni
- het leren van de Griekse hoofdletters. Jeroen heeft aan jullie uitgelegd dat het belangrijk is om de leerstof te splitsen in stukjes van ongeveer 7 letters en onderstreept hoe belangrijk het is om te herhalen.
- maken opdracht 2.
Bij cryptografie hebben we de opdracht op p. 2 gemaakt en de eerste opdracht op p. 4.
Dit is het materiaal
Het huiswerk voor 6 juni:
Het bedenken van geheimtaal: je bedenkt en zin van 5 of 6 woorden die je in jouw geheimtaal zet. Je mag het boekje als inspiratie gebruiken, maar ook zelf heel creatief zijn.
Je mag de girafpuzzel op p. 6 maken.
-
26 mei
Huiswerk Engels:
- Leren woorden van opdracht C en daar een zin mee maken en een tekening bij maken.
De stencils zitten in je map en als je er niet was, vind je deze bij de les van 12 mei.
Verslagje van vandaag:
Vandaag hadden we een blokuur scheikunde. Manuel heeft ons veel uitgelegd over de veiligheid en een aantal practica gedaan, ballonnen kunnen hard knappen!
Daarna zijn jullie zelf als echte onderzoekers aan de slag gegaan in teams van 2: met jas aan en bril op hebben jullie de eigenschappen van 5 verschillende poeders getest, om erachter te komen wat AKKUUT voor stof was.
Er is geen huiswerk, er komt geen scheikunde meer.
Bij Engels kregen jullie een testje over de te leren woorden en hebben jullie gesproken over de Lingua Franca en Engels als wereldtaal. Jullie hebben een tekst gelezen, gewerkt met het woordenboek en hebben de betekenis van Engelse spreekwoorden gecombineerd met een Nederlandse beschrijving.
Ook voor Engels is er geen huiswerk, want Engels is nu klaar!
-
6 juni
Verslagje van vandaag:
De dag begon met Grieks en een kapotte beamer, dus dat werd improviseren ;-). Na een check op de geleerde Griekse hoofdletters hebben jullie gereflecteerd op leren leren: heb je je aan je planning gehouden, hoe ben je omgegaan met plotseling veranderende schema's?
Daarna zijn jullie gaan puzzelen op lesblad 2, met de Griekse goden en hun attributen. Antwoorden vind je hier, en die zijn belangrijk want dit is het leerwerk voor 12 juni!
Bij cryptografie hebben jullie elkaars geheimschrift ontcijferd, er zaten hele moeilijk en originele tussen! Daarna hebben jullie nog verder gewerkt met stencils. Die krijg je volgende keer, want cryptografie is nu klaar.
Bij WON hebben we een groepsindeling gemaakt en nagedacht over een goede onderzoeksvraag voor ons onderzoek over keukenrol en daar een materiaal en methode voor genoteerd. Ook hebben we stilgestaan bij kwaliteiten in het team en wat eventuele uitdagingen voor het team kunnen zijn.
Ik neem keukenrollen van verschillende merken mee en er is water op school, jullie zijn zelf verantwoordelijk voor eventuele verdere benodigdheden zoals een weegschaal, maatbeker etc. Dit is tevens het huiswerk voor 12 juni.
WON:
- Bedenk 3 onderzoeksvragen over 'keukenrol'
- Omcirkel jouw top 3 kwaliteiten.
Uitleg en materialen vind je bij de les van 22 mei.
Grieks:
- het leren van de Griekse hoofdletters. Jeroen heeft aan jullie uitgelegd dat het belangrijk is om de leerstof te splitsen in stukjes van ongeveer 7 letters en onderstreept hoe belangrijk het is om te herhalen.
- maken opdracht 2.
Uitleg en materialen vind je bij de les van 22 mei.
Cryptografie:
Het bedenken van geheimtaal: je bedenkt en zin van 5 of 6 woorden die je in jouw geheimtaal zet. Je mag het boekje als inspiratie gebruiken, maar ook zelf heel creatief zijn. Let op dat je de code zelf wel weet, maar niet op het blaadje noteert, een klasgenoot gaat jouw code ontcijferen!
Je mag de girafpuzzel op p. 6 maken.
Uitleg en materialen vind je bij de les van 22 mei.
-
12 juni
Psycho-educatie:
Je interviewt je ouders over jouw talenten en vult de plaat/totempaal aan waar je in de eerste les mee bezig bent geweest.
Je beantwoordt de volgende vragen:
- Wat heeft je verrast in de antwoorden van je ouders?
- Waar ben je blij mee als je naar jouw plaat/totempaal kijkt?
WON
Neem je attributen mee voor het onderzoek over keukenrol! Ik zorg voor water en keukenrol van verschillende merken, de rest is aan jullie!
Grieks
Leren: Griekse goden met hun attributen m.b.v. het lesmateriaal dat bij 6 juni staat.
-
19 juni
Huiswerk voor Debatteren:
Je schrijft een verkooppraatje bij een object/voorwerp/ding in de school uitgezocht en daar maak je een verkooppraatje bij: waarom is deze ... (bijv. stoel, lamp, raam) zo goed en waarom moet iemand die hebben? Hierin verwerk je je eigen mening en onderbouw je die met argumenten.
Huiswerk voor Latijn:
- maken opdracht 8 op pagina 15
- leren woorden les 1 EN 2 van Latijn naar het Nederlands.
-
23 juni
De laatste dag!
Hiervoor neem je knutselspullen mee (schaar, lijm, stiften, potloden, stickers als je dat wil, etc).
Iedereen maakt een tentoonstelling, bestaande uit A4-vellen.
Op deze vellen maak je van minimaal 3 lessen jouw weergave van het thema 'Wereld in verandering'. Wat heb je bij deze lessen geleerd over dit thema?
Ook besteed je aandacht aan jouw talenten: welke talenten heb je tijdens Gaaf voor de Start bij jezelf ontdekt? Hiervoor kun je de talentenkaarten gebruiken en de opdracht uit de eerste les.
Als je geprinte afbeeldingen wil gebruiken, mag je die naar me mailen uiterlijk zondag18:00 op l.van.maaren@alkwin.nl. Je mag natuurlijk ook alvast thuis zelf aan de slag gaan.
Om 15:15 komen de ouders, die jullie zelf rondleiden door de school. Daarna sluiten we af met het bezoeken van de tentoonstelling en het uitreiken van de certificaten.