• 16 mei

    Les 1 en 2: Kennismaken, plattegrondopdracht (zit in je map) en talenten.


    De plattegrondopdracht zit in je map.


    Je vult de Talententest in.

    - In je map zit een A3-vel (achter de tab 'Dat is gaaf' voor de keuze-opdracht) 

    Optie 1: Je maakt een plaat van je talenten. Je zet je naam in het midden en noteert daaromheen jouw talenten (die je dus met een 5 hebt gescoord) mét voorbeelden van die talenten bij jou. Ik ben bijvoorbeeld een bezige bij, en dat kun je merken aan mij doordat ik vaak twee dingen tegelijk doe: bij het tv kijken ben ik ook aan het haken bijvoorbeeld.

    Optie 2: Een totempaal: Je maakt een totempaal van jouw talenten, met ook hier voorbeelden bij.


    Ook talenten die niet in deze test voorkomen, maar die je wel hebt, mag je natuurlijk aanvullen.


    Je mag de plaatjes uit je map hiervoor gebruiken, maar ook zelf heel creatief zijn.


    Huiswerk voor 27 mei:


    Je interviewt je ouders over jouw talenten en vult de plaat/totempaal aan.


    Je beantwoordt de volgende vragen:

    - Wat heeft je verrast in de antwoorden van je ouders?

    - Waar ben je blij mee als je naar jouw plaat/totempaal kijkt?


    Engels

    We hebben gekeken naar het Engels van 700, 1400 en van nu. We hebben de buurman/buurvrouw geïnterviewd in het Engels en opdracht A en B gemaakt. 


    Huiswerk voor 23 mei:

    Maken opdracht A en B

  • 23 mei

    Huiswerk voor vandaag:


    Engels opdracht A en B


    Grieks:

    Inhoud van de les:

    We hebben zelf de Griekse hoofdletters ontdekt met behulp van een kaart.  

    Lesmateriaal

    Kaartje


    Huiswerk voor 20 juni: 

    Leren: Griekse hoofdletters.

    Je brein kan ongeveer 7 nieuwe items per keer leren: dus verdeel het goed in stukjes en zorg ook dat je herhaalt!

    Ook maak je opdracht met de Griekse goden.


    Wiskunde:

    Inhoud van de les:

    We hebben een filmpje gekeken over het versleutelen van data.

    Daarna hebben we de puzzel op p. 2 gemaakt: creatief denken en samenwerken was hierbij belangrijk, want het is wel wat lastig en anders-dan-anders.


    We hebben op p. 4 de puzzel gemaakt. Let op: voor 'loker' moet srtde staan.

    Lesmateriaal


    Huiswerk voor 27 juni:

    Maak je eigen geheimtaal. Bedenk zelf een zin van 5 of 6 woorden.

    Iemand anders uit de klas gaat jouw code proberen te kraken. Je mag gebruik maken van tips uit het boekje en zeker je eigen creativiteit gebruiken.

    Je MAG de girafpuzzel op p. 6 maken. 


    Engels

    Inhoud van de les:

    We hebben de vorige les herhaald, het huiswerk besproken, gesproken over Engels als wereldtaal en hier een tekst over gelezen en vragen bij gemaakt (C en D in je materiaal van vorige week). Daarna hebben we een opdracht gemaakt over spreekwoorden.

    Dit was de laatste Engelse les, dus geen huiswerk!

  • 27 mei

    Vandaag hadden we drie lessen - het lesmateriaal vind je onder linkje bij de namen van de vakken:


    Psycho-educatie

    We hebben veel geleerd over het brein en een filmpje hierbij gekeken, dat vind je in het lesmateriaal. 

    Huiswerk voor 10 juni: wat ga jij anders dan anders doen, welke nieuwe snelwegen laat jij ontstaan in je brein? 


    Latijn

    We hebben bladzijde 4 en 5 gelezen en opdracht 1 t/m 3 gemaakt.

    Huiswerk voor 3 juni: opdr. 9 maken op p. 10 en de woordjes leren op p. 10: van het Latijn naar het Nederlands


    WON

    In de presentatie vind je precies wat we gedaan hebben, kijk ook de filmpjes!

    Huiswerk voor 3 juni: noteer ELK stapje van de instructie om je jas aan te trekken: wees dus heel precies en nauwkeurig!

  • 3 juni

    Huiswerk:

    Latijn - het lesmateriaal vind je bij 27 mei.


    Maken opdr. 9 op p. 10 

    Leren: woordjes op p. 10, van het Latijn naar het Nederlands


    WON

    Noteer ELK stapje van de instructie om je jas aan te trekken: wees dus heel precies en nauwkeurig!


    Beschrijving van de lessen:


    Latijn:

    We maakten een overhoring over de geleerde woordjes, Latijn-Nederlands. We hebben besproken hoe jullie dit geleerd hebben, wat goed werkt (vaker kleine stukjes leren, herhalen, ezelsbruggetjes, kaartjes maken) en wat minder goed werkt (vergeten, niet in je agenda kijken, een keer doorlezen). Voor veel leerlingen is plannen een aandachtspuntje: als je kamp hebt, moet je dus wat eerder beginnen met leren! 


    Het huiswerk voor maandag 10 juni is 

    MAKEN: opdracht 8 bij Les 2.

    LEREN: woordjes les 1 en 2: herhaal je succes als het goed ging of pak de gereedschappen aan om uit de leerkuil te klimmen als het niet zo goed ging.


    Bij WON hebben we geleerd hoe we een jas aantrokken ;-). We hebben gebrainstormd over 'leren met muziek', daar een onderzoeksvraag bij geformuleerd. 

    Presentatie en werkblad


    Het huiswerk voor 27 juni is een onderzoeksopzet maken: wat heb je nodig (materialen) en hoe voer je je onderzoek uit (methode: stapje voor stapje).


    Bij Debatteren hebben we naar elkaar geluisterd: veel mensen vinden Grieks het leukst, WON vinden veel van jullie ook leuk.

    We deden de opdracht 'woordentrein' in groepjes van 6: een minuut volpraten over een woord, en dat 6 keer, met steeds een nieuw woord, dat voortborduurt op het vorige woord.

    Het huiswerk voor maandag 10 juni is: bedenk een heel lelijk ding. Dit lelijke ding ga je verkopen: je gaat het dus zo mooi mogelijk proberen te maken en met argumenten ga je iemand overtuigen dit object te kopen: je mag er dus van alles bij verzinnen. Je mag dit voor de klas doen, het hoeft niet. Je verhaaltje is tussen de 30 en 60 seconden. 

  • 10 juni

    Verslagje van de lessen:


    Vandaag hadden we een overhoring van Latijn en hebben we verder gewerkt.

    Annemarie noemde veel tips die je terug kunt vinden in dit boekje.

    Bij psycho-educatie hebben we gekeken naar wat iedereen 'anders dan anders' deed en vastgesteld dat dat toch echt wel lastig is: je vergeet het vaak en snel, en het kost ook echt meer tijd! We deden ook nog een speurtocht door de school, wat kennen jullie al goed de weg!

    Bij debatteren verkochten sommige leerlingen hun lelijke object en hebben we een ballondebat gedaan.


    Huiswerk Latijn - het lesmateriaal vind je bij 27 mei of natuurlijk in je map!


    MAKEN: opdracht 8 bij Les 2.

    LEREN: woordjes les 1 en 2: herhaal je succes als het goed ging of pak de gereedschappen aan om uit de leerkuil te klimmen als het niet zo goed ging. Wie weet krijg je weer een overhoring om jezelf te verbeteren ;-)!


    Huiswerk psycho-educatie

    Wat ga jij anders dan anders doen, welke nieuwe snelwegen laat jij ontstaan in je brein? 

    Wat ging heel makkelijk, wat was moeilijk(er), ben je het vaak vergeten? 


    Huiswerk debatteren:

    Bedenk een heel lelijk ding. Dit lelijke ding ga je verkopen: je gaat het dus zo mooi mogelijk proberen te maken en met argumenten ga je iemand overtuigen dit object te kopen: je mag er dus van alles bij verzinnen. Je mag dit voor de klas doen, het hoeft niet. Je verhaaltje is tussen de 30 en 60 seconden. 





  • 20 juni

    Verslagje van de lessen:

    Bij Grieks begonnen we met een testje: ken je de namen, uitspraak en schrijfwijze van de Griekse hoofdletters? 

    Daarna hebben we gesproken over godsdienst en ontdekt hoe de Griekse goden heten, hoe je hun naam schrijft en hoe je deze goden herkent (hun attributen: wat hebben ze bij zich?)

    Het lesmateriaal:

    Presentatie

    Opdrachten

    Helpende foto van de Griekse goden - let op de blauwe vakjes ;-)

    Het huiswerk is om de Griekse goden, hun namen en hun attributen (dat wat ze altijd bij zich hebben en waar je ze aan kunt herkennen). De opdracht in het lesmateriaal helpt je hierbij.


    Bij scheikunde hebben we gesproken over veiligheid en zijn er experimenten met explosies voor de klas gedaan. Daarna hebben  jullie samengewerkt om te ontdekken welk stofje in welk potje zat. Geen huiswerk hiervoor.


    Huiswerk voor Grieks:


    Leren: Griekse hoofdletters.

    Je brein kan ongeveer 7 nieuwe items per keer leren: dus verdeel het goed in stukjes en zorg ook dat je herhaalt!

    Ook maak je opdracht met de Griekse goden.

  • 27 juni

    Verslagje van de lessen:

    Bij Grieks troffen we een enorme ravage aan: een echte archeologische site! We hebben de artefacten in kaart gebracht en daarna opdrachten gemaakt bij de verschillende onderdelen (scherven, afbeeldingen en boeken). We hebben gediscussieerd of we voorstander waren van 'laten liggen' of restaureren.

    Bij wiskunde ontcijferden we elkaars geheimtaal en maakten we nog meer cryptografie-opdrachten En we genoten van een heerlijk koel ijsje!

    Bij WON hebben we vooral ontdekt dat een onderzoek niet lukt als je je werk niet voorbereidt. Er was geen onderzoeksopzet gemaakt, waardoor het hele experiment in het water viel. Hier hebben we op gereflecteerd. 


    Huiswerk voor Grieks:

    Leer de Griekse goden, hun namen en hun attributen (dat wat ze altijd bij zich hebben en waar je ze aan kunt herkennen). De presentatie en opdracht in het lesmateriaal helpen je hierbij. De lesmaterialen vind je bij 20 juni.


    Huiswerk voor wiskunde:

    Maak je eigen geheimtaal. Bedenk zelf een zin van 5 of 6 woorden.

    Iemand anders uit de klas gaat jouw code proberen te kraken. Je mag gebruik maken van tips uit het boekje en zeker je eigen creativiteit gebruiken.

    Je MAG de girafpuzzel op p. 6 maken. 


    Huiswerk voor WON:

    Lesmateriaal: presentatie en werkblad

    Een onderzoeksopzet maken: wat heb je nodig (materialen) en hoe voer je je onderzoek uit (methode: stapje voor stapje). Je hebt hier het werkblad en de presentatie voor nodig.


  • 1 juli

    De laatste dag! 


    Hiervoor neem je knutselspullen mee (schaar, lijm, stiften, potloden, stickers als je dat wil, etc).

    Iedereen maakt een tentoonstelling, bestaande uit A4-vellen. 

    Op deze vellen maak je van minimaal 3 lessen jouw weergave van het thema 'Wereld in verandering'. Wat heb je bij deze lessen geleerd over dit thema? 

    Ook besteed je aandacht aan jouw talenten: welke talenten heb je tijdens Gaaf voor de Start bij jezelf ontdekt? Hiervoor kun je de talentenkaarten gebruiken en de opdracht uit de eerste les. 


    Als je geprinte afbeeldingen wil gebruiken, mag je die naar me mailen uiterlijk zondag18:00 op l.van.maaren@alkwin.nl. Je mag natuurlijk ook alvast thuis zelf aan de slag gaan. 


    Om 15:15 komen de ouders, die jullie zelf rondleiden door de school. Daarna sluiten we af met het bezoeken van de tentoonstelling en het uitreiken van de certificaten.